Mindfulness Haarlem

Wat is mindfulness?

Mindfulness, voluit 'Mindfulness Based Stress Reduction' (MBSR), is een combinatie van eeuwenoude aandachtsoefeningen en moderne wetenschappelijke inzichten. Het is een methode om anders te leren omgaan met lastige ervaringen, emoties of gemoedstoestanden. Denk aan stress en stres-gerelateerde klachten, burn-out, piekeren, somberheid, angsten, boosheid. 
Mindfulness kun je het beste met 'aandacht' of 'opmerkzaamheid' vertalen. Zoals je bij sporten je spieren traint, ontwikkel je bij mindfulness je open aandacht en opmerkzaamheid.

Zweverig... of juist niet?

We blijven tijdens deze training stevig met beide benen op de grond staan. Je wordt aangemoedigd niets klakkeloos aan te nemen van wat er gezegd wordt of wat je in het werkboek leest. Je eigen directe ervaring, hier en nu, is steeds je vertrekpunt: wat voel je in je lichaam, welke gemoedstoestand is er hier en nu, welke gedachten kun je opmerken. Zo ontwikkel je door middel van objectief zelfonderzoek je aandacht.

Mildheid

Hoe mild ben je als je een kind de eerste stappen in zijn leven ziet zetten. Met vallen en opstaan leert het lopen. Kun je die compassie ook voor jezelf opbrengen? Hoe ga je met jezelf om als het in je leven even niet wil lukken? Mindfulness gaat hand in hand met het ontwikkelen van mildheid en compassie. Om je eigen onrustige geest, je verdriet, je tekortkomingen en alle andere dingen die je liever niet zou hebben met open aandacht onder ogen te zien, komt compassie goed van pas.

Vrije keus

Vanuit de westerse cultuur waarin we zijn opgegroeid hebben we de neiging om bij moeilijkheden naar oplossingen te zoeken. We willen iets DOEN! Bij Mindfulness 'doen' we het precies anders. We leren met milde open aandacht te ZIJN met wat zich hier en nu aandient. Van daaruit is het mogelijk te handelen naar wat de situatie hier en nu van ons vraagt. Waar je eerder in een automatische reactie schoot, leer je nu een situatie vanuit authenticiteit te beantwoorden. Zo ontstaat er keuzevrijheid in het omgaan met lastige situaties. Die bevrijding gaat gepaard met ontspanning, mildheid naar jezelf en naar je omgeving. Dat is de belofte van het trainen van aandacht.

Over de MBSR-training

Voor wie?
Gesprek vooraf
Bewezen effectief

'Niets is ongewenst, alles mag er zijn. Dat was voor mij iets compleet nieuws. Het was een prettige en veilige groep waarin ik mij volledig durfde open te stellen. Iedereen behandelde elkaar met respect. Ook vond ik het prettig dat er af en toe ruimte was om even te lachen met elkaar.'
- Evelien (onderwijzeres) -

MBSR-Training

De mindfulness training bestaat uit acht bijeenkomsten en een stiltemiddag. Je doet oefeningen in de groep, zoals meditaties en lichaamsgerichte oefeningen. Het is goed te weten dat je gedurende de 8 weken van de training ook thuis oefent. Gemiddeld ben je daar een uur per dag mee bezig. Hiervoor krijg je lesmateriaal mee. 

Het werkt ondersteunend om ervaringen in de groep met elkaar uit te wisselen. We blijven daarbij zo dicht mogelijk bij de ervaring zoals die zich hier en nu voordoet. Het is een training en geen therapiegroep.

Thema per bijeenkomst

Sessie 1:   Automatische piloot 
Sessie 2:   Waarnemen & basishouding 
Sessie 3:   Grenzen & Mogelijkheden. Hier-en-nu aanwezig zijn 
Sessie 4:   Stress en stressreacties 
Sessie 5:   Stress bewust beantwoorden 
Sessie 6:   Communicatie & contact in aandacht 
Sessie 7:   Zelfzorg: hoe kan ik zo goed mogelijk voor mezelf zorgen 
Sessie 8:   Einde training: evaluatie en toekomst.

De mindfulness training verbetert je vaardigheden...

  • om te gaan met stressvolle gebeurtenissen
  • meer energie tot je beschikking te hebben
  • je te kunnen concentreren (je piekert minder)
  • lichamelijke signalen te herkennen en grenzen aan te geven (je hebt meer zelfvertrouwen)
  • het hier en nu intensiever te beleven en er meer van genieten
  • beter voor jezelf te zorgen
  • je te kunnen ontspannen
  • je bewuster te zijn van de interactie van lichaam en geest in gezondheid en ziekte
  • in de communicatie met anderen